Speciaal Zien

Zelf regelen

Zelf regelen.

In een leven zijn er veel dingen waar je zelf achteraan moet.

Dit kunnen verschillende dingen zijn, van simpel een brief op de post doen, tot het aanvragen van een bankrekening.

Wat het ook is, het kost altijd tijd.

En vaak zijn het dingen waar we ook nog eens geen zin in hebben om dat allemaal te regelen.

Dit komt vaak omdat de wegen die je daarvoor moet bewandelen niet altijd makkelijk zijn.

Vooral niet als je nog een beperking hebt waardoor je soms het gevoel hebt, dat het regelen van dingen nooit ophoudt. Ik zelf heb dat gevoel wel eens, ik moet momenteel veel dingen regelen voor mijn nieuwe baan, en soms verloopt dat niet zoals ik graag zou willen. Ik zelf ben nog al een type die het lastig vind om dingen uit handen te geven.

Dit ligt er bij mij aan, dat ik al heel veel dingen verkeerd heb zien gaan, en om dan te voorkomen dat ik achteraf nog meer werk doen moet, doe ik het dan maar meteen zelf.

dit is niet altijd goed, Sommige dingen kan je niet altijd zelf doen en veel dingen worden door instanties geregeld als je een beperking hebt.

Hoe zorg je nu dat je wel betrokken blijft bij jouw ding wat je moet regelen?

Ik probeer altijd zoveel mogelijk informatie op te vragen, als ik bijvoorbeeld een formulier in moet vullen waar ik niet bekend mee ben.

Hoe vind je nu de juiste informatie?

Je kan heel veel via het internet vinden. Ik maak ook nog veel gebruik van telefonisch je vragen stellen.

Ik denk dat je van mondelinge uitleg nog het aller snelst dingen te weten komt.

Als je bijvoorbeeld een product nodig hebt voor je werk of thuis, zou ik het eerst opzoek gaan naar ervaringen van anderen.

Dit lijkt heel onbelangrijk, en wat jij goed vindt,  hoef ik niet goed te vinden.

Maar als iets al slecht wordt aangeschreven bedenk je je vaak toch wel voordat je het gaat aanschaffen.

Naast informatie vragen, is communiceren ook belangrijk.

waarom?

Als je een formulier opstuurt is het zo dat je na het opsturen de controle kwijt raakt. Jouw brief komt dan bij een instantie terecht en die nemen het dan in behandeling.  Vaak staat voor die behandeling een aantal weken. Je krijgt dan vaak wel een bevestiging, maar ik heb ook wel mee gemaakt, dat brieven en documenten helemaal niet aan komen of kwijt raken.

Daarom een tip van mij, als je na een week nog niets gehoord hebt probeer de instantie dan te bellen.

Dit verheldert voor jou de zaak wat.

Ook is communiceren belangrijk als je het ergens niet mee eens bent.

Probeer dan rustig voor je zelf te bedenken waarom je het er niet mee eens bent. Vind je dat lastig te onthouden, schrijf het dan op voor jezelf.

Dit voorkomt als je de kans krijgt om je zegje te doen, dat je dicht slaat omdat je het niet meer weet.

Blijf in zo’n gesprek altijd beleefd   maar wel duidelijk, zeg waar het volgens jouw op staat.

Duidelijkheid is iets wat ik belangrijk vind. Ik hou er niet van om om een situatie heen te draaien of iets mooier te maken dan dat het echt is.

Om duidelijkheid te krijgen moet je soms instanties meerdere keren bellen en dit kan voor sommigen overkomen als dat ze vervelend zijn.

Maar onthoudt 1 ding, het gaat om iets voor jouzelf, wat jij nodig hebt, dus mag je je daar druk over maken. En voor een instantie ben jij gewoon de zoveelste persoon die iets van hen wil.

Dus zij maken zich echt niet druk.

Als je iets naar een instantie opstuurt, maak daar dan altijd een kopie van voor jezelf.

Zo kan je altijd bewijzen aantonen als dit nodig is.

En mocht je documenten van hun krijgen, bewaar die altijd goed in een map, zo kan je snel iets terug vinden en snel reageren op jouw aanvraag.

Vaak staan in aanvragen documentnummers of andere gegevens die je bij een telefoongesprek met de instantie nodig hebt.

Ik zelf houdt niet van te lang afwachten.

Dit kan leiden tot vervelende situaties. Ik probeer dat altijd te voorkomen.

Mocht je nog vragen hebben over dit onderwerp, stel ze via het contactformulier.

Mocht je zelf nog tips hebben hoe jij de dingen handig regelt en overzicht houdt, mag je me het altijd laten weten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *