Speciaal Zien

Stres in verband met het Corona virus en minder zicht

Stress in verband met de coronacrisis en minder zicht 

Je hebt er vast wel eens iets van gehoord of zelf ervaren: stress.

Hoe kun je dit verminderen? Ik geef in dit stuk tips om het voor jezelf zo prettig mogelijk te maken.

Wat houdt stress nou precies in? Dat kan voor iedereen anders zijn. Er zijn mensen die zoals dat heet niet stressbestendig zijn, deze mensen ervaren sneller stress dan iemand die daar wel goed mee om kan gaan.

Weet dat stress verschillende oorzaken kan hebben en dat iedereen daar anders mee om gaat. 

Aan welke klachten kun je hierbij denken? Hoofdpijn, pijnlijke gewrichten, misselijkheid, diarree, en ook slecht slapen en afvallen kunnen met stress te maken hebben.

Wat kunnen stressvolle situaties zijn? Denk hierbij aan druk op de werkvloer, zelf niet lekker in je vel zitten of problemen thuis, maar ook een ziek familielid kan het gevoel van stress aanwakkeren.

 

Wat zeker niet meehelpt in deze tijd is de coronacrisis. Er zijn nu veel dingen niet meer toegankelijk waardoor we veel en lang met elkaar moeten doorbrengen.

Daarnaast kan ik mij goed voorstellen dat het ook niet gemakkelijk is om soms alle voorgeschreven maatregelen goed na te leven. Zo lees ik momenteel veel over onze doelgroep, de visueel beperkten onder ons, dat zij de 1,5 meter regel moeilijk vinden in te schatten. Daarom zijn er veel mensen die de deur niet meer uit gaan omdat ze bang zijn dat ze het niet volgens de regels doen en dat ze er dan op worden aangesproken.

Als ik dat lees word ik daar toch niet blij van. Ik vind dat iedereen de vrijheid moet hebben om zelf hun boodschappen te doen en een luchtje te scheppen in deze toch al verwarrende tijd, zonder bang te zijn om besmet te worden of het niet goed te doen omdat hun zicht hun in de steek laat. In mijn vorige stuk heb ik tips gegeven hoe je jezelf toch zo goed mogelijk met weinig zicht aan de maatregelen kunt houden. Maar ik snap best dat dit je niet lekker zit en voor stress kan zorgen, zeker onder de jongeren binnen onze doelgroep.

Ik geef toe dat ik het zelf ook erg onprettig vind, en niet meer rustig kan winkelen omdat ik constant om me heen moet kijken of ik niet te dicht bij iemand sta of dat er misschien te veel mensen in de winkel zijn, of dat ik niet vergeet mijn handen te wassen als ik boodschappen gedaan heb of een ander klusje.

Ik mis zelf ook de sociale contacten, voor sommigen onder ons zijn deze contacten al niet heel veel waar door zij zich nu eenzaam voelen.

Al deze gebeurtenissen kunnen zeker aanleiding geven tot stress.

Weet dat je echt niet de enige bent die deze gevoelens ervaart, en het kan goed zijn om soms toe te geven aan je bijvoorbeeld verdrietige gevoel. Weet dat als je er te lang mee blijft zitten dat je hulp bij je huisarts moet gaan zoeken. Maar bedenk dat je zelf ook nog genoeg dingen kan toepassen om je weer beter te voelen. Ik realiseer me dat dit soms makkelijker gezegd is dan gedaan, en dat de ene persoon ook positiever is ingesteld dan de ander. Maar je kan veel zelf  in de hand hebben, en leren om iets positiever te gaan denken.

Zo ben ik sinds kort begonnen met maken van een lijstje in gedachten waarop ik 3 dingen voor mezelf zet die ik die dag gedaan heb en een goed gevoel over heb. Dat kan bijvoorbeeld zijn: ik heb de was opgehangen, boodschappen gedaan, en geleerd voor mijn proefwerk dat ik komende week moet afleggen via de telefoon. Het zijn maar kleine dingen, maar kunnen je zo blij maken en je en goed gevoel geven. Daarnaast zing ik ook graag. Zingen kan zoveel rust geven doordat je dan hardop zegt hoe jij de dingen voelt. Zingen zegt meer dan woorden omdat je bijna wel voor elk gevoel een nummer hebt wat daarbij past. 

Daarbij helpt praten over wat je dwars zit altijd, doe dit bij iemand waarbij jij je vertrouwd voelt. Soms kan het ook erg verlichten om gewoon te laten zien als je ergens verdrietig over bent. Het is niet erg om je zorgen te uiten.

Zelf haal ik ook veel voldoening uit sporten. dit kan gemakkelijk thuis door oefeningen op je bed te doen of op de grond.

Als jouw klachten zich meer uiten in hoofdpijn of andere pijnlijke klachten, weet dan dat voldoende rust verlichting kan brengen. Neem eens een dagje of middag vrij, en mocht je geen vrije uren meer hebben kan je de middag of dag die je vrij hebt genomen op een later moment weer inhalen, maar zo bouw je wel een moment van rust in. Als je echt hoofdpijn hebt kan het geen kwaad als je een Paracetamol inneemt, dit geeft verlichting en ontspant je lichaam.

Probeer momenten in te plannen voor jezelf. Dat kan een half uur zijn waarin je bijvoorbeeld even een bladzij leest, een kop thee drinkt of je even terugtrekt op je slaapkamer.

Ik lees zelf graag een boek en kan mij daar dan ook helemaal in verdiepen, zo kan het zijn dat ik tijdens het lezen mij in gedachten de persoon waan waar het boek over gaat. Dit zorgt ervoor dat mijn hoofd even helemaal leeg is, dit is zo fijn.

Zo zijn er nog heel veel meer dingen die je kan doen om de stress in je hoofd te verminderen. Ik hecht persoonlijk veel waarde aan de gedachte dat je sommige situaties zoals hierboven beschreven, niet zelf in de hand hebt en er dus niets aan kunt veranderen. Door vaker een moment in te plannen voor jezelf, kun je de dingen die je wel in de hand hebt vast beter aan. Ik heb de dingen die voor mij werken hier omschreven in dit stuk.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Mocht je zelf nog ideeën hebben, laat het me dan weten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *