Speciaal Zien

Het openbaar vervoer met een visuele beperking

Het openbaar vervoer met een visuele beperking.

Ik hoor verschillende verhalen over het openbaar vervoer, voor de ene is het gemakkelijk om te doen, en voor de ander is het openbaar vervoer een lastig iets op zelfstandig te ondernemen.

Ik zelf reis sinds een tijdje dagelijks met het openbaar vervoer en merk dat het wel te doen is maar dat je wel voor je zelf de nodige aanpassingen moet regelen.
In dit artikel leg ik uit hoe je het reizen zo gemakkelijk mogelijk maakt.

Er zijn een aantal dingen die je eerst duidelijk moet stellen.
Waar is mijn vertrekpunt en waar wil ik heen.en als ik daar heen wil wat kom ik allemaal tegen op mijn weg, moet ik overstappen bijvoorbeeld of kan ik naar mijn einddoel in 1 verbinding.

Daarnaast is het belangrijk om te kijken in wat voor openbaar vervoermiddel je op jouw bestemming kan komen. Kan je daar bijvoorbeeld alleen met de bus komen of heb je ook de mogelijkheid om voor een trein te kiezen.
Als je kunt kiezen zal ik overwegen welk openbaar vervoermiddel voor jou het meest toegankelijk is.
Heb je geen mogelijkheid om te kiezen kan je altijd nog je zelf vragen hoe maak ik het reizen met dit openbaar vervoermiddel zo comfortabel mogelijk voor mij zelf.

Denk hierbij aan: het zorgvuldig gebruiken van je taststok als je blind of slechtziend bent.
Het opzoeken van de juiste reisinformatie zodat je altijd op de hoogte bent en niet voor verrassingen komt te staan.
Het opzoeken van reisinformatie kan tegenwoordig op verschillende manieren.
Ik zelf gebruik vaak het internet of een app.
De ns heeft een app die goed te doen is voor blinden en slechtzienden maar ook bijvoorbeeld mijn-ov heeft een toegankelijke app waar in je je reisgeschiedenis kan bekijken maar ook hoe laat je bent ingestapt in bus of trein of hoeveel je nog op je ov-kaart aan saldo hebt staan. Maar ook het telefonisch opvragen van informatie gebruik ik zelf nog veel, dit omdat het wel eens voorkomt dat je app niet altijd voldoende bereik heeft om de nieuwste informatie op te halen.
Maar in de bus of trein zelf kan je natuurlijk ook altijd de buschauffeur of conducteur om hulp of informatie vragen.

Het is ook goed op te weten dat je bij de ns gebruik kan maken van een overstap hulp. Dat moet je wel voor je reis boeken via internet of bestellen via de telefoon. Helaas kan je alleen nog maar bij de NS gebruik maken van deze service, bij de busmaatschappijen is dit nog niet mogelijk.

Ik hoor ook verschillende meningen over de ov-chipkaart. Ik zelf vind het wel een handig systeem,maar ook een systeem, waar je heel goed op moet letten.
Daarom is het misschien handig om te weten,dat je via mijn-ov een account aan kan maken waar je je ov-chipkaart aan kan koppelen. Zo kan je bijvoorbeeld via dit account instellen dat je ov-kaart bij een bepaald bedrag altijd automatisch wordt opgeladen. Dit vind ik zelf wel handig,omdat je niet altijd bij een oplaadpunt in de buurt bent. ik geef ook toe, dat ik het door de drukte van het reizen ook wel eens vergeet, en als je het dan via automatisch opladen doet weet je zeker dat je nooit voor verrassingen komt te staan. Want heb je minder dan een bepaald bedrag op de kaart staan, dan kan je niet meer mee met de bus of trein en omdat de normale buskaarten straks helemaal gaan verdwijnen is het automatisch opladen een uitkomst. Daarnaast is reizen met een ov-chipkaart altijd goedkoper dan een bus of treinkaart los kopen.

Ik zelf ervaar wel eens dat het in en uit checken niet altijd goed verloopt.
Je moet namelijk de kaart precies recht voor de scanner houden, dit wordt voor mensen die geen zicht hebben wel wat lastig.
Ik zelf vraag dan altijd aan de chauffeur of zij het even voor mij willen doen.
Hier wordt vaak wel goed door de chauffeur op gereageerd. Ik ervaar zelf wel altijd heel veel hulp als ik aangeef dat ik het allemaal niet goed kan zien. En heb je dan ook nog je roodwitte stok bij je dan hoef je vaak al helemaal niet meer te vragen om hulp is mijn ervaring.
Maar wil je toch hulp als het je niet geboden wordt wees dan niet bang om te vragen en uit te leggen waarom je hulp vraagt. Want als je het uitlegt begrijpen mensen het ook sneller.

Wat sinds begin dit jaar ook kan is het gedeeltelijk reizen.
Dit betekent dat je een taxi kan bestellen die je naar de bus of trein brengt. Dan ga je verder met de bus of trein naar je bestemming en ben je daar dan aangekomen maar je moet bijvoorbeeld nog naar een bedrijf of naar een famililid dan staat er bij de bushalte of treinstation weer een taxi klaar om je naar je uiteindelijke eindbestemming te brengen.
Deze manier van reizen kan alleen voor de prive sfeer gebruikt worden en is alleen te bestellen als je ook een Valis indicatie hebt.
Voor woon-werkverkeer kan deze manier van reizen niet worden toegepast.

Mocht je voor je werk gebruik moeten maken van het openbaar vervoer en je reist dan naar het station waar je bijvoorbeeld met een taxi wordt opgehaald om dan naar je werk te worden gebracht, zorg dan dat je een vast punt hebt waar je afspreekt met de taxi, dit voorkomt gezoek naar waar de taxi zich bevindt.
En zo kan je een vaste route leren van de bushalte naar de plaats waar de taxi staat, dit voorkomt dat je verschillende routes moet leren en je dus zo in de war kan raken.
Zorg ook dat je de taxi laat komen op een voor jou bekend punt dat ook goed bereikbaar is als je nog een stukje moet lopen.