Hoe ga ik om met mijn energie.

Hoe ga je zo zuinig mogelijk met je energie om.

Misschien merk je het zelf ook wel dat door je beperking de dingen die je doet veel energie kosten. Dit is heel gewoon, omdat jij veel meer moeite moet doen om bijvoorbeeld je boodschappen te halen dan iemand met (beter) zicht. Ik kan me heel goed voorstellen dat je net als iedereen je leven wilt leiden en niet altijd met je beperking geconfronteerd wilt worden.

In veel stukken op deze website heb ik al dingen uitgelegd over dat je beperking geen grote rol hoeft te spelen bij de dingen die je elke dag doet. In dit stuk geef ik tips hoe je het beste om kan gaan met vermoeidheidsklachten binnen je dagelijkse bezigheden.

Vermoeidheid klinkt zwaar, maar toch hoor ik uit verschillende hoeken dat mensen die minder zicht hebben daar toch vaak last van hebben. Vooral als ze een baan hebben en daarnaast nog een sociaal leven willen leiden. Belangrijk bij de juiste baan en een sociaal leven is het maken van keuzes. Ik kan me goed voorstellen dat dit niet altijd makkelijk is. Soms zegt je hart iets anders dan je hoofd. Maar daarin moet je juist leren kiezen. Kiezen betekent soms dat je nee moet kunnen en durven zeggen. Niet iedereen kan dat, waardoor de energie alleen maar verder op raakt en je dus alleen maar verder weg zakt in iets wat je niet wilt.

Vermoeidheid kan soms ook vervelende gevolgen hebben. Denk hierbij aan snel geïrriteerd raken of slecht kunnen slapen, of zelfs depressieve klachten. Natuurlijk is het laatste wel iets waar je echt voor moet waken, maar voordat je daar last van krijgt moet je wel heel ver gaan. Ik heb zelf een aantal jaren geleden niet zo goed naar mijn eigen lichaam geluisterd, met als gevolg dat ik veel ontstekingen had en mij slecht voelde, terwijl een lichaam zelf echt wel aanvoelt wanneer je te ver gaat. Ik adviseer om daar echt naar te luisteren. 

Hoe kan je signalen herkennen van je eigen lichaam?
De klachten die ik op een gegeven ogenblik kreeg waren: hoofdpijn, spierpijn en slecht in slaap komen. Nu is het niet zo als je een keer hoofdpijn hebt dat dit direct betekent dat het niet goed met je gaat, maar mocht je meerdere keren per week hoofdpijnklachten hebben, dan is het wel verstandig om eens naar je leefpatroon te kijken.

Vaak kan je hele simpele dingen veranderen om je zelf beter te voelen. Je zou eens kunnen beginnen met je voor te nemen dat je één avond in de week iets onderneemt waar jij van ontspant. Dit kunnen verschillende dingen zijn. De ene persoon ontspant van een avondje vroeg slapen, weer iemand anders ontspant bij een goed boek lezen of in bad gaan.

Door ervoor te kiezen dat je één avond voor jezelf hebt leer je rust te nemen en dingen voor jezelf te ordenen, en dat is voor iemand met een visuele beperking erg belangrijk.

Je slaappatroon kan ook een oorzaak zijn van het hebben van minder energie. Veel mensen vergeten het belang van goed en voldoende slaap. Ik heb zelf ook periodes gehad dat ik het erg druk had en laat naar bed ging en weer vroeg op stond. Dit is voor een keer niet erg maar kan je niet altijd zo blijven doen. In de tijd dat ik laat naar bed ging en weer vroeg opstond dacht ik altijd dat de vermoeidheid aan mij lag; ik had te weinig conditie om de dingen die ik deed te kunnen doen. Dat heb ik heel lang gedacht, en wilde daar dus ook graag iets aan doen.

Maar in plaats van dat ik meer rust nam en eens een goed en duidelijk bedschema voor mezelf ging opstellen, ging ik alleen maar meer dingen doen omdat ik dacht dat ik juist meer conditie opbouwde door in beweging te zijn. 

Maar nadat het voor mijn gevoel alleen maar slechter ging in plaats van beter, ben ik toch eens naar mijn slaappatroon gaan kijken.

Soms moet je even heel duidelijk naar jezelf kijken en jezelf ook vragen stellen waarom je iets doet zoals je het doet.

Zelf kwam ik tot verrassende ontdekkingen. Ik was alleen maar in beweging omdat ik dacht dat ik niet genoeg onderrnam, want ik wilde net zo zijn als ieder ander persoon van mijn leeftijd.

Toen werd aan mij de vraag gesteld wat ik allemaal precies deed op een dag.

Door die vraag ben ik gaan nadenken en heb ik alles eens goed op een rij gezet. Ik kwam er achter dat ik eigenlijk heel veel deed en geen rust meer nam. Dit is echt heel slecht, en dus ben ik eens gaan kijken wat ik moest veranderen om toch de dingen die ik deed kon blijven doen. Ik kwam al snel uit op meer slapen. Toen ben ik een week lang op gepaste tijd naar bed gegaan en weer opgestaan. Dat patroon heb ik een aantal weken volgehouden en ik merkte duidelijk verschil: ik was weer vrolijker en had meer zin om dingen te ondernemen. Op die manier kon ik toch mijn vrijwilligerswerk wat ik graag doe, blijven uitvoeren. 

Ik hoop dat je iets hebt aan de voorbeelden en tips die ik hierboven gegeven heb.

Mijn advies is: wees zorgzaam en zuinig op je lijf. Neem voldoende rust en slaap. Leer je lichaam kennen en kies af en toe voor jezelf.  Zo verneem je de minste problemen en kan je blijven leven zoals jij dat wilt.

Weet dat je beperking bij jou hoort, dat je er niet om gevraagd hebt en dat het niet erg is dat je door je beperking soms iets minder actief kunt zijn als iemand zonder beperking.

Natuurlijk kan je je grenzen op een verantwoordelijke manier verleggen en dat mag ook, maar blijf naar jezelf luisteren.