Gepest worden


boxingballglove
Dit artikel gaat over pesten.
Op scholen wordt er onder jongeren nog veel gepest, maar ook in het bedrijfsleven komt het voor. Dat moet anders, want het pesten heeft soms levenslange nare gevolgen voor degene die gepest wordt.

Zij ondervinden geestelijke of lichamelijke klachten door wat hen wordt aangedaan. Je kunt daarbij denken aan klachten als een laag zelfbeeld, depressiviteit, een minderwaardigheidscomplex, en in het ergste geval een neiging tot zelfdoding. Ook claustrofobie en straatvrees behoren tot de klachten.

Pesten lost niks op en veroorzaakt alleen maar ellende. Om gepest te stoppen moet er vanuit de school of het bedrijf actie ondernomen geworden, maar ook degene die gepest wordt kan veel doen om het pesten te stoppen.

Als het pesten stopt, zullen eventuele lichamelijke en geestelijke klachten ook verminderen of verdwijnen. En daar willen we toch voor gaan; je wilt er geen blijvende schade aan overhouden.

Daarom vind je hieronder een aantal tips over hoe je school en je werkgever, maar vooral jijzelf het pesten kunnen stoppen.

Wat je als eerste kunt doen als je gepest wordt, is met je verhaal naar buiten komen. Zoek iemand die je vertrouwt en aan wie je je verhaal durft te vertellen. Het is voor jezelf ook prettig dat je het probleem niet meer alleen hoeft te dragen.
Dat geeft je rust en ruimte in je hoofd, zodat je weer beter in je vel komt te zitten. Dit is belangrijk, omdat die rust ervoor zorgt dat je later beter kunt terughalen wat er nu precies is gebeurd. Ook laat je zo zien dat je erg graag wilt dat het pesten stopt en dat je daar zelf hard voor hebt gewerkt.

Als tweede is het belangrijk om bewijs tegen de pesters te verzamelen. Met bewijs sta je sterker en zo kun je aantonen wat jij of de pester heeft gezegd of gedaan.
Bewijs is tastbaar, en daar kun je niet omheen. Je kunt bijvoorbeeld denken aan smsjes, Whatsapp-berichten, e-mails, berichten op Facebook, briefjes of andere dingen die je naar je toe gegooid krijgt.

Je kunt vervolgens proberen het gesprek aan te gaan met de pester. Zorg er wel voor dat er een leraar of leidinggevende bij dit gesprek aanwezig is. Als alle partijen samen zijn, kun je het gepest bespreekbaar maken en samen voor een oplossing zorgen.
Je kunt bijvoorbeeld afspraken maken met de pester, zodat het pesten stopt. Ook kun je dan je vragen aan de pester(s) kwijt.

Het is slim om na een korte periode, bijvoorbeeld drie maanden, opnieuw af te spreken met de pester en de begeleider. Zo kun je samen bespreken of de afspraken zijn nagekomen en het gepest gestopt is. Ook kun je dingen die nog zijn voorgevallen bespreken. Een leraar of leidinggevende merkt en ziet niet alles; daarom is het belangrijk dat jij daar zelf eerlijk en duidelijk over bent.

Als het pesten eenmaal gestopt is, begint het verwerkingsproces. Dat is het lastige stukje van het verhaal. Aan pesten kun je veel doen, maar je weer goed voelen en vrede hebben met wat er is gebeurd valt niet altijd mee. Toch moet je leren het een plekje te geven.

Zoek voor jezelf uit wat de dingen zijn waaraan je wilt werken. Misschien wil je beter in je vel zitten en je zelfbeeld verbeteren, of je woede of angst kwijtraken. Om je woede kwijt te raken, kun je bijvoorbeeld gaan sporten. Sport heeft veel voordelen. Je wordt gezond en fit en leer daarnaast in bijvoorbeeld groepslessen hoe je met anderen moet omgaan.
Door te gaan boksen leer je om te gaan met je woede en agressie en heb je een gezonde uitlaatklep.

Om van je angsten die je door het pesten hebt opgebouwd af te komen, kun je een aantal dingen doen. Je kunt er zelf mee aan de slag gaan, door ze niet langer te ontlopen, maar ze juist op te zoeken. Stapje voor stapje kun je dan zorgen dat de angst minder wordt.
Daar heb je natuurlijk wel wilskracht voor nodig, maar dat heeft niet iedereen.

Als je net dat ene stukje mist, kun je hulp zoeken bij een professional. Die kan je juist die extra steun geven, waardoor je goede resultaten boekt.

Hopelijk helpen bovenstaande tips om het pesten te stoppen en om je weer goed in je vel te voelen! Als je er echt mee aan de slag gaat,
zal je merken dat je negatieve zelfbeeld veranderd en dat je angsten verminderen!

2 Responses to Gepest worden