Speciaal Zien

Bestellen via het internet

Via internet bestellen.

In dit stuk vertel ik mijn ervaringen met het bestellen van producten via het internet. Ik heb al eerder in een artikel gesproken over het kopen van producten via de digitale snelweg, maar nu vertel ik de voordelen en de nadelen.

Want zoals bij veel dingen zitten er voordelen aan iets kopen via de computer, maar er zitten ook nadelen en veiligheidsrisico’s aan.

Nu merk ik om mij heen,dat over de nadelen en de veiligheid weinig wordt nagedacht. Ik denk dat deze boven genoemde dingen heel belangrijk zijn om over nagedacht te hebben voordat je iets onderneemt via het internet. Voor ons blinden en slechtzienden is de digitale weg van tegenwoordig erg handig en maken we er veel gebruik van. Ik vind het internet ook erg makkelijk en doe er ook bijna alles mee.

Maar het bestellen van producten via deze weg vond ik altijd wel spannend. Ik koop zelf graag mijn spullen in de winkel.

Waarom nu juist in de winkel:

In de winkel kan je het direct voelen en passen vooral met kleding vind ik dat prettig want soms weet  je niet of iets nu wel staat of niet staat dit kan je dan direct vragen. mocht je nog andere vragen hebben over producten die je wilt aanschaffen kan je daar ook meteen voor naar een medewerker stappen. het enige nadeel wat je soms hebt als je dingen in de winkel koopt is dat je maat er niet tussen zit,wat je kan oen als je maat er niet tussen zit is vragen aan een medewerker of je maat misschien nog op voorraad is.

Dit vergeten heel veel mensen omdat ze denken dat alle maten in de winkel moeten hangen, dit is lang niet altijd zo, het kan best zijn dat ze een te grote voorraad van een product hebben en dat je dus moet vragen naar de juiste maat als het er niet meer tussen hangt. Veel mensen durven en doen dit niet,ze  denken vaak ik kijk wel even verder! Maar als je het dus wel vraagt kun je  soms wel met het gewenste product of kledingstuk naar huis gaan. dit scheelt jou dan weer een hoop extra werk om iets te krijgen.

Maar ik kan mij ook goed voorstellen dat je niet altijd in de gelegenheid bent om iets wat je wilt hebben ook zelf te halen.Dan is juist het internet weer handig.Via het internet kan je echt alles kopen van etenswaren tot huishoudelijke apparaten en van medicijnen tot schoonheidsproducten.

Maar ook op het gebied van kleding zijn de afgelopen jaren veel winkels gestart met een webshop.

Ik ben voor het eerst de uitdaging aangegaan om via het internet kleding te bestellen. Ik had een blouse gezien waar van mijn maat in de winkel er niet meer tussen hing, maar de blouse vond ik zo mooi dat ik dacht dit is de  gelegenheid om eens te kijken hoe mij  het bestellen op internet bevalt.Dus ben ik naar de kledingwinkel gegaan op het internet waar ik de blouse wilde aanschaffen.

Wat nu tegenwoordig helemaal in wordt,is dat veel webwinkels  een app hebben waar je de dingen kan gaan bestellen.
Voorbeelden van een kledingzaak die gebruik maakt van een app is:De H&M enZalando, de Rituals maakt ook gebruik van een app die je kan installeren.
Nu had ik de blouse gezien bij de H&M. Doordat ik zelf ook een visuele beperking heb kon ik gelijk testen hoe de app van de H&M werkt voor mensen met minder zicht.

Ze hebben de app verbeterd op verschillende punten, toch vind ik het lastig om via deze app de juiste informatie over in dit geval de blouse te verkrijgen.
Dit vind ik zeker en nadeel van deze app.

Na veel geprobeerd te hebben en verschillende dingen uitgezocht te hebben had ik de blouse die ik wilde in de goede maat te pakken.
Maar voor mensen die niets zien is de app van de H&M niet goed te bedienen. de foto;s zijn klein,het enige wat je goed zelf kon uitzoeken was de maat en het toevoegen aan de winkelmand.

Na dat gedaan te hebben kon ik verder met bestellen. Ik heb zelf bij deze winkel een clubaccount dit scheelt zeker bij het invullen van alle benodigde gegevens. Ik wil dan als tip mee geven:
Bestel je vaak kleding bij 1 soort winkel kan het handig zijn om een pasje of soort van lidmaatschap te hebben. Welke voordelen kan dit voor jou hebben:

Je hoeft niet elke keer alle gegevens in te vullen als je iets wilt bestellen.

Sommige winkels kan je bij je aankoop sparen voor punten waar je dan weer leuke korting mee kan verdienen.
Je hoeft vaak geen verzendkosten te betalen.
Het retourneren van je bestelling is vaak ook kosteloos.

Je kan meedoen aan het winnen van mooie prijzen.

Als je verder gaat met bestellen vergeet dan niet een vinkje te zetten voor de algemene  voorwaarden dit was ik wel vergeten bij mijn bestelling plaatsen en dan gaat het je echt niet lukken om iets te bestellen.

Na een aantal werkdagen had ik de blouse in huis. Dan kan je rustig beginnen met passen dit is wel erg prettig moet ik zeggen.
Na het gepast te hebben wilde ik het toch niet houden.Dus stuurde ik het weer zonder problemen terug. Dit ging naar mijn idee  snel en soepel.

Mijn conclusie: het bestellen op internet is niet mijn ding.

Voor sommige dingen die je heel graag wilt en niet meer via de winkel verkrijgbaar zijn biedt het uitkomst, het rustig passen op je eigen gemak is ook fijn, maar bij sommige winkels moet je zo veel lastige handelingen verrichten dat het je al zoveel moeite kost om het in huis te halen dat de winkel uiteindelijk toch sneller is. vaak kun je van vele producten je maat ook wel bestellen in de winkel. Maar voor reclame en het promoten van de webshop verwijzen winkelmedewerkers je vaak door naar het internet.