Speciaal Zien

Angst hebben als je minder ziet

Een visuele beperking en het hebben van angst.

In dit artikel vertel ik dat angst hebben bij iedereen voor kan komen, maar dat als je minder zicht hebt, angst soms nog vervelender kan zijn. Dit geldt niet voor iedereen maar er zijn vast mensen die zich hierin herkennen. In dit stuk geef ik tips hoe je om kunt gaan met angst.

Je kan angst hebben om en over verschillende dingen. Denk hierbij aan: claustrofobie,  spinnen, straatvrees of winkelangst, en zo zijn er nog heel veel meer dingen waar je angst voor kan hebben. Maar angst kan ook optreden voor een gevoel of voor gedachten, zoals: ik hoop dat ik alles deze maand kan  betalen of laat de uitslag van het onderzoek wat ik heb ondergaan goed zijn. Zo zie je maar dat het woordje angst heel veel betekenissen kan hebben. En ook dat het hebben van angst heel gewoon is. Ik merk toch om mij heen dat men zich schaamt voor de angst die ze hebben.  Dit is heel normaal, ik herken het maar al te goed. Ik heb er ook lang last van gehad dat ik dacht dat het aan mij lag dat ik een vorm van angst voelde.  Weet dat angst hebben mag en dat iedereen wel eens angst voelt.  Angst hoeft niet meteen slecht te zijn. Weet dat het gevoel  je ook waarschuwt als er echt wat dreigt te gebeuren. Het is ons ingebouwde alarmsysteem, en daar mogen we blij mee zijn.

Soms komt het voor dat ons alarmsysteem te strak afgesteld staat. Dit is heel vaak de oorzaak van de klachten. Weet dat een angstaanval altijd maar 20 minuten duurt en dan weer afneemt. Weet ook dat er verschil bestaat tussen echte angst en onrealistische angst. Een voorbeeld: als je ergens  op staat en dat is niet veilig dan is het heel logisch dat je bang bent dat je er afvalt. Loop je in een winkel en ben je bang dat het vlees op is als jij komt, dan is je angst niet realistisch want een supermarkt heeft altijd vlees.

Ik kan me  voorstellen dat je heel graag iets wilt doen aan je klachten. .

Ik heb zelf al jaren last van claustrofobie, en op een gegeven moment was het zo erg dat ik niets meer deed en nergens meer naar toe ging. In het begin was dat fijn, zo voelde ik de angst niet en leek het of het er ook niet was. Maar ik miste mijn sociale leven. Ik heb eerst geprobeerd zelf stappen te zetten, maar al gauw merkte ik dat het alleen niet lukte. Daarom vind ik dat als je zelf van alles hebt geprobeerd je hulp mag zoeken.

Dit heb ik gedaan en mijn angst is niet helemaal volledig weg, maar ik kan er mee omgaan en mijn sociale leven heb ik terug. Tijdens mijn sessies hebben we ook gesproken over mijn visuele beperking, want zonder dat ik het wist speelde dat toch een kleine rol. Hoe kon dat?

Weet dat je zicht een groot deel van je leven bepaalt. Aan je zicht zit ook het inschattingsvermogen, en doordat wij minder zicht hebben kunnen wij sommige situaties niet goed overzien. Daardoor kan het zijn dat wij sneller angstgevoelens ervaren, en dit zorgt dat ons alarmsysteem scherper afgesteld staat. Ik heb geleerd dat dit niet nodig is. Door wat simpele denkwijzen aan te leren breng je je angstniveau al aardig naar beneden. Een aantal van deze denkwijzen heb ik hierboven al kort beschreven. 

Nog een tip van mij: blijf jezelf toespreken. Nu denk je wellicht: hoe doe ik dat? Wel, door steeds tegen jezelf te zeggen dat je het kan en dat je jezelf vertelt dat jouw angst niet nodig is. Denk hier bij aan mijn voorbeeld van de supermarkt. Als je steeds tegen jezelf zegt dat er wel vlees is,  merk je na een aantal keren vanzelf dat het er echt is.

Wat mij ook helpt is het bedenken van een plan, want als het er nu niet is, weet dan dat je vaak wel iets kunt bestellen, of dat de voorraad elke dag weer wordt aangevuld en je dus morgen je benodigde boodschappen wel kunt kopen. Zo creëer je rust in je hoofd en dat zorgt ervoor dat jij beter kunt nadenken. Zo merk je sneller dingen op die wel goed gaan. Als je elke keer dat je met je angst bezig bent benoemt wat goed gaat word je ook gemotiveerder om de dingen die minder goed gaan aan te pakken.

Eén hele belangrijke tip als je je angsten wil overwinnen, zorg dat je er mee in aanraking komt. Zo overwin je de angst het snelst. Als je het  elke keer uitstelt maak je het vaak erger en dat wil je niet. Heb je angst  om naar buiten te gaan, probeer dan toch elke dag even te gaan. Dit hoeft niet lang. Bouw het op, begin met 5 minuten en ga zo verder, bouw het in het begin op met steeds 5 minuten meer, en dan later als dat goed gaat verhoog je het met 10 minuten er bovenop. 

Blijf over je gevoel en angst praten met iemand, zeker als je minder zicht hebt helpt dat. Zo kan  iemand anders bevestigen of jouw idee wel of niet klopt.

Ik hoop  dat je iets aan mijn ervaringen hebt. Mocht je nog vragen hebben, laat het me weten via het contactformulier.

   

 

  

  

     

 

  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *